torsdag 8 november 2012

Kroppen inte på topp än...

http://www.youtube.com/watch?v=6YETAa7ALUM
Tröstar mig med den här videon.
Det finns en känsla den ger som inget annat kan ge.
Jag vet inte vad det är.. en glimt från det förflutna.. något jag känner igen?
Det kanske bara är för att jag tycker att låten är så underbar, att Saade är så snygg och att han sjunger så bra.
Jag vet inte riktigt, men jag önskar att jag kunde få känna den känslan oftare ;-)

Det snöar skapligt här nu, önskar att det kunde ligga kvar lite men av vad jag såg igår på nyheterna så skulle det slaska bort ganska omgående.
Jag borde göra en massa nyttigheter här hemma nu, men min kropp känner bara för att ta det lugnt.
Har precis skrattat mig igenom ett avsnitt av coupling till frukosten, inte dumt alls!

tisdag 6 november 2012

Småsjukligt....

Efter att igår kvälls ha fått värsta migränen på mycket länge, vilket till slut oundvikligen ledde till att jag spydde så känner jag mig som en något slagen hjältinna idag.
Det är som vanligt nacken som är orsaken till migränen. Efter att ha läst och gått väldigt mycket sista veckan och sedan igår arbetat lite med datorn så pallade inte nacken längre :-(
Hjälpte ju då såklart inte heller när jag på kvällen bara gick och gick för att försöka få bukt med huvudvärken. Efter ca 5min kom jag fram till detta men eftersom jag inte hade någon större lust att bara ligga hemma och vänta på att spy så fortsatte jag att gå så länge jag bara orkade i kylan ändå trots blåsten och dunkandet i huvudet.
Min man åkte och jobbade inatt som vanligt så när min son vaknade och hoppade upp kl 03.30 inatt så var det bara till att gå upp. Sonen hostade så jag trodde att han skulle spy med just då och i förbifarten tyckte jag nog att han kanske var lite varmare än vanligt. Fick till slut min lille parvel (efter mycket noga övertalning och muta, vilket han tycks ha glömt idag som tur är) att somna och sova ett par timmar till innan det var dags att väcka dottern så hon kom upp i tid. Som tur var (eller vad man ska säga) så började dottern med skridskor idag och min mor hade erbjudit sig att skjutsa henne dit så jag skulle slippa gå ändå dit upp och sen till dagis med sonen.
Alltså slapp jag att gå alls nu eftersom jag behöll sonen hemma. Ni vet ju hur det brukar bli om man har minsta misstanke om att det kan vara sjukdom på gång. Det brukar bryta ut så man måste hämta igen. Efter gårdagens urtömning känner jag att jag inte knappt ens har energi att ta mig en gång fram och tillbaka till dagis (på andra sidan stan) än mindre 2 gånger om det skulle behövas. Alltså fick han för säkerhets skull vara hemma idag. Som tur var verkar han lika pigg som vanligt och är inge varmare än vanligt så förhoppningsvis klarar han sig.
Jag har hittills fått i mig en halv kopp grönt te och det känns ok *skönt*
Ska försöka att hålla mig ifrån läsandet idag för nackens skull. Det känns inte som någon större uppoffring då jag håller på med det rätt torrt skrivna Magistern av Frank McCourt ;-)
Skulle behövt handla idag..Kylskåpet gapar tomt och plånboken likaså, dags att trolla med knäna som vanligt alltså!

måndag 5 november 2012

Sherlock Holmes

Igår satt jag mig ner och läste en hel massa Sherlock Holmes berättelser.
Huvudberättelsen i boken var Baskervilles hund, men förutom den läste jag också En skandal i Böhmen, De fem apelsinkärnorna, Den grekiske tolken och Det sista problemet.
Alla mycket välskrivna och genomtänkta, dock kanske lite väl "herriga" och stundtals lite tradiga för min smak. Sir Arthur Conan Doyle med alla detaljer och trådar i sina berättelser måste ha haft samma kaos i hjärnan jämt som jag har ibland. På hans skrivande tid fanns det ju inte hjälp att få av handdatorer och sånt som finns idag. Hade det funnits det tror jag att hans berättelser hade kunnat bli än bättre. Han hade ju haft helt andra möjligheter och förutsättningar. Det kunde i och för sig gjort berättelserna än mer komplicerade och svårgenomträngliga, men jag hade gärna provat att läsa i alla fall :-)
Som de är berättelserna måste jag säga att det är väldigt beundransvärt att trots att de är skrivna på 1890-talet så håller de ju ganska bra ännu idag.
Från början var de väl dock menade som strikt vuxna berättelser, medan idag så får man nog säga att de trots allt lutar lite mer till att passa till lite äldre barn också. Världen är ju inte så oskyldig längre som den var på 1800-början på 1900-talet. Utvecklingen har ju gått otroligt fort framåt sedan dess och med det försvann mycket av världens oskuldsfullhet.

Nog pratat om det nu får det bli en kopp te!
Sen får vi se om det kan bli något nytt läsande idag ;-)

lördag 3 november 2012

I en annan del av Värmland...

Barnen är väldigt rastlösa efter att ha haft lov i en hel vecka. Hög ljudnivå och mycket spring i benen. Tipsade min man om att åka till lekparken med dom en stund så dom får trötta ut sig lite. Hoppas att det hjälper så att de sover gott sedan ikväll ;-)
Idag har jag bakat tekakor (igen), recept och bilder kommer här lite längre ner.
Passade också på att röra lite på fläsket på gåbandet en trappa ner. Trots väldig träningsvärk sedan cirkelträning och gåband i förrgår så blev jag ändå besviken när gåbandet stannade av sig själv efter en halvtimmes promenerande.
Har bara hunnit läsa en bok denna veckan (I en annan del av Bromma), den var lite för lättläst om man ska ha nått att klaga på. ok, men stor text och väldigt mycket tomt på sidorna.
Nästa bok jag siktar på lutar åt Magistern av Frank McCourt eller Baskervilles hund /A. Conan Doyle... Har aldrig läst sherlock holmes förut så det ska bli intressant :-)


Dagens berg av tekakor!


Bara älgar och fiskar helt enligt order från sonen.

Recept på mammas tekakor:
1/2L Havregryn
1L Mjölk
300g Margarin
3pkt Torrjäst
ca 2L Mjöl
Knappt 1 1/2dl Socker
1tsk Salt

Gör så här:
Ta en stor skål (det blir en mycket stor deg, ca 10plåtar med tekakor) och häll ner havregrynen och mjölken och låt stå över natten (eller dagen).
Blanda ner jästen och sedan resten av alla ingredienser.
Blanda och knåda degen smidig, tillsätt ev. mer mjöl.
Jäs till ca dubbel storlek.
Sätt ugnen på 225grader.
Kavla ut degen till ca4mm tjocklek och ta ut tekakor med mått (vad ni har hemma, jag använder stora pepparkaksmått).
Nagga ("picka") kakorna med en gaffel, tack med bakduk el. liknande och låt jäsa ca 30 min.
Baka av i ugnen på 225grader i ca 5-6min per plåt.

måndag 29 oktober 2012

Höstlovet börjar med vinterväder...

Första dagen på barnens höstlov idag och just i detta nu yr det ner stora snöflingor i massor utanför fönstret.
Bjuder på en bild på hur det såg ut för en liten stund sedan (innan det värsta snöandet hade satt igång):

Jag hoppas att snön inte kommer att smälta direkt utan att vi kanske kan göra en liten snögubbe lite senare idag :-) Chansen är nog inte så stor men hoppas kan man ju alltid.

Idag fyller min mor år och helt enligt traditionerna så har jag skurit ut två pumpor åt henne som hon kan ställa ut på trappen. Vi har haft väldig otur med både väder och pumpor i år så pumporna kommer inte vara speciellt vackra, men min vana trogen fotade jag dom så fort jag var klar och de bilderna bjuder jag på här nedanför. Jag tycker att det här var mitt sämsta fresultat hittills med pumporna, men jag var väl lite ringrostig då det inte fanns pumpor att få tag i förra året ;-)

Grispumpa

Vargpumpa

Dagen idag bjuder på städning och pyssel. Lite bakning får det nog bli också (jag tog upp en surdeg ur frysen igår kväll).
Lite tvätt står väl också som vanligt på schemat.
Önskar att jag hade lite extra energi så jag orkade damma också, men det får vara så länge ;-)

måndag 22 oktober 2012

Bästa helgen på mycket länge...

Jag har haft en otroligt skön och mysig helg med hela familjen (+ systerdotter). Det här var första helgen på väldigt väldigt länge som hela familjen var hemma hela helgen tillsammans. Ovanligast var ju att min man var hemma ;-)
Vi har hunnit få 2 sköna sovmornar under helgen och min man och jag bakade tillsammans nästan hela lördagen medans barnen lekte och busade som aldrig förr.
Vi hann bl.a baka en engelsk tigerkaka (jag ändrade receptet lite).
Engelsk Tigerkaka a´la Lina

Ingredienser:
200g rumsvarmt margarin
2 1/2dl strösocker
3 medelstora ägg
3 1/4dl vetemjöl
1 1/2tsk bakpulver
1msk kakao
1msk vaniljsocker

Gör så här:
Värm ugnen till 180 grader.
Rör margarin och strösocker så att det blir poröst, rör sedan ner ett ägg i taget.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och rör sedan ner det i äggsmeten.
Dela smeten i två delar.
Smaksätt den ena delen med kakao och vaniljsocker.
Smörj och bröa en form.
Varva sedan mörk och ljus smet i den smorda och bröade formen.
Grädda kakan i 180 grader i ca 35-40min.
Prova med en sticka, tigerkaka ska inte gräddas för länge.


Förutom tigerkakan bakade vi muffins både med och utan chokladbitar i. Vi glaserade en del muffins med vanligt traditionell florsockerglasyr och garnerade med strössel.
Några andra muffinsar glaserade jag med smält choklad (smakade chokladdonuts).
Jag gjprde även några cupcakes med traditionell frosting och olika strössel.
utöver allt detta gjorde vi också mockarutor (kärleksmums) och chokladbollar.
Allt har haft strykande åtgång så allt vi har kvar nu är halva tigerkakan och 3st cupcakes.
Lördagen gick alltså i stort sett helt i bakningens tecken, medan söndagen inbjöd till lite mer slappande ;-)
Vi var iväg och matade änderna med lite gammalt bröd. Under hösten och vintern har vi tagit för vana att alltid lägga åt sidan gammalt bröd och när vi sparat ihop en del så har vi våra ställen dit vi åker eller går när vi ändå har vägarna förbi och matar lite.
Jag passade också på att läsa vidare i boken av Magnus Hedman  (När ljuset släcks).
Jag läste såpass att jag bara hade ca 10 sidor kvar tills idag så nu har jag äntligen kunnat läst ut den. Jag tyckte att den var seg att ta sig igenom. Speciellt eftersom jag nyligen läst både Zlatans bok och patrik Sjöbergs, och de var mycket bättre. Både var intressantare och mer välskrivna.
Nästa bok på tur blir nog Berlinerpopplarna, fick den häromveckan och den har fått legat framme för att motivera mig att läsa ut Hedmans bok så jag kunde börja på Berlinerpopplarna istället. Ska bli intressant att se vad jag kommer att tycka om den. Min första tanke när jag fick den var dock att jag tyckte att den var väldigt tunn. Å andra sidan borde det då gå ganska fort att läsa ut den :-)





onsdag 10 oktober 2012

Kanelbullens dag m.m

Det finns väl inte så mycket att rapportera om såhär på höstkanten. Det har mest blivit bakande av olika typer på sistone.
Här ovanför Har jag lagt en bild på våra bullar som vi bakade på Kanelbullens dag 4/10. Mycket goda och lite kletiga precis som de ska vara!

Receptet jag använder som bas till mina bullar är som följer:

150g margarin
5dl mjölk
50g (1pkt) jäst för söta degar
1/2tsk salt
1,5dl socker
2tsk malen kardemumma
ca 1,4L vetemjöl

Fyllning:
smör (efter behag)
strösocker (efter behag)
kanel (efter behag)

Garnering:
Uppvispat ägg
Pärlsocker

Gör så här:
Smält margarinet i en kastrull (ta inte för liten kastrull, tänk på att mjölken ska ner i också). Häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarm.
Smula ner jästen i en bunke och lös upp jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet,salt, socker, kardemumma och drygt 2/3 av mjölet.
Arbeta degen blank och smidig (tillsätt mer mjöl efter hand om det behövs). Knåda degen ca 4 min med maskin eller ca 8min för hand.
Låt degen jäsa övertäckt (med kökshandduk el. liknande) i ca 30min.

Arbeta ner degen i bunken och ta sedan upp den på mjölad arbetsbänk. Knåda degen smidig och dela den sedan i 2 delar.
Kavla ut en bit i taget till en rektangulär kaka.
Bred på smöret (jag föredrar Lätta).
Strö sedan över strösocker, ju mer strösocker ju kletigare bullar. Här finns inte mycket rätt eller fel. Jag tycker att man ska testa sig fram. Jag strör såpass mycket att jag knappt kan se degen genom sockret.
Pudra eller häll sedan på kanel efter tycke och smak (kan också bytas ut mot vanillinsocker). Återigen, prova er fram till den mängd ni tycker blir bäst.

Sätt ugnen på 250 grader!
Rulla ihop degen från ena långsidan och skär i lagom tjocka bitar (för mig brukar det bli 1-1,5cm). Lägg bullarna i pappersformar eller på bakplåtspapper på en plåt.
Eftersom jag är lite lat och ogillar kladd på plåtarna brukar jag alltid ta både bakplåtspapper och formar för då gör det inget om jag spiller av äggpenslingen och pärlsockret mellan bullarna sedan.
Låt bullarna jäsa övertäckta med bakduk i ca 3o min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker (man kan också ha nötter eller mandel istället eller blanda nötter med pärlsocker).
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 5-8min.
Låt svalna på galler under bakduk.

Lycka till!