Fick dela upp det lite eftersom den lilla datorn jag skriver på inte är så pigg på att ladda upp bilder.
Salladen trivs nästan lite för bra på balkongen. Bakom salladen skymtar en dahlia (dock satt sent så den blommar inte än) samt en kruka full med smultronplantor.
Till höger syns en coca-cola pelargon (doftpelargon)
Taget i motljus men en av mina ljuvligt blommande sidoamplar. Plantorna är: den underbara dubbla lila surfinan Thumbelina, debbel vit surfina samt härligt doftande hjärtreva (har för mig att det är så den heter. Den lilla ampeln bebos av en ampeljordgubbe.
Törnrosas kjortel kan jag nu titulera trotjänare. Andra året jag satt törnrosas kjortel i mina svåra amplar och den är så underbart fin! Kjorteln verkar klara vad som helst (ett tips till er som också har amplar där inget verkar vilja växa).
Tomaten får samsas med sockerärtor. Det går trögt i år men jag har kunnat skörda lite sockerärtor iaf.
Libbstickan vill gärna breda ut sig över de andra närstående krukorna med (Detta är en krydda som absolut behöver begränsas om man vill ha den hemma då den lätt tar över). I krukan där den söta plåtfiguren finns ((figuren finns (i pojkversion) att köpa på Greeks handelsträdgård i Filipstad)) gömmer sig en amaryllis på "grönbete" I den andra växer en helt vanlig petunia.
På balkongbordet i en stor vacker tekopp (som jag inte minns var den kommer ifrån och som jag tappat bort fatet till) sitter en citrontimjan. Jag går nog inte ut en enda gång på balkongen utan att stryka över den krukan. Vilken underbar doft!
I korgen finns Marguriter, vanlig petunia (även om den ser ut som häng) samt en vit bacopa (snöflinga).
Byrån är ett loppisfynd för ca 40kr. Jag målade om den med lite överbliven husfärg och skippade en låda då det blir för trångt åt blommorna annars.
Överst från vänster växer en grusnejlika, efter det en vanlig nejlika (har för mig att den kallas studentnejlika) smat ett sommaljus längt ut till höger. I den nedre lådan växer mixade lobelior.
lördag 11 augusti 2012
En annan passion!
Trädgården/odling och blommor ligger mig ju väldigt varmt om hjärtat så här följer lite bilder på hur det ser ut i år!
Det är ett väldigt dåligt odlingsår i år vilket ni också kommer att se på bilderna från pallkragarna, men blommorna på balkongen frodas som aldrig förr :-)
Rabarbern försöker ta över och dahlian ville inte komma upp :-(
Detta är annars årets blomsterpallkrage :-(
På översta bilden syns att dillen inte vill alls i år, den har regnat bort helt enkelt.
Nedre bilden: Löken har lagt sig men en del av dom blommar ju fint ;-)
Klinten har frösått sig själv från förra året.
Smultronkrukan får åka sommarspark!
I bakgrunden skymtar rabatten jag anlade i höstas. Den är fortfarande under uppbyggnad.
Krassen har fått lite för go´jord vilket gör att man knappt skymtar blommorna inne i bladverket. Det stora cementröret den växer i kan man inte heller se.
Det är ett väldigt dåligt odlingsår i år vilket ni också kommer att se på bilderna från pallkragarna, men blommorna på balkongen frodas som aldrig förr :-)
Rabarbern försöker ta över och dahlian ville inte komma upp :-(
Detta är annars årets blomsterpallkrage :-(
På översta bilden syns att dillen inte vill alls i år, den har regnat bort helt enkelt.
Nedre bilden: Löken har lagt sig men en del av dom blommar ju fint ;-)
Klinten har frösått sig själv från förra året.
Smultronkrukan får åka sommarspark!
I bakgrunden skymtar rabatten jag anlade i höstas. Den är fortfarande under uppbyggnad.
Krassen har fått lite för go´jord vilket gör att man knappt skymtar blommorna inne i bladverket. Det stora cementröret den växer i kan man inte heller se.
Scrappat
Hej!
Ja, det var ju ett tag sen sist.
I början av veckan fick jag efterfrågan på kort till en butik vilket sporrade mig lite att börja scrappa igen. Det blev bara 2 kort varav det ena saknar grattistext än så länge men jag lägger ut båda i alla fall.
Ja, det var ju ett tag sen sist.
I början av veckan fick jag efterfrågan på kort till en butik vilket sporrade mig lite att börja scrappa igen. Det blev bara 2 kort varav det ena saknar grattistext än så länge men jag lägger ut båda i alla fall.
tisdag 10 januari 2012
Lo
Här är en Lo som jag småpysslat med lite från och till sista dagarna.
Eventuellt kommer jag att fylla i lite info i de tomma fälten som finns men annars är den klar :-)
Eventuellt kommer jag att fylla i lite info i de tomma fälten som finns men annars är den klar :-)
måndag 9 januari 2012
lördag 10 december 2011
10:e December
I måndags slog äntligen en av mina 2 orkideer ut. Det är första gången den blommar sedan jag köpte den för i alla fall runt 5år sedan.
Artbestämningslappen är borta men syrran skrev att det nog var en Zygopetalum (eller va den nu heter) och det lät ju extremt bekant och den luktar lite Jenka (gammal tuggummisort från när jag var barn).
Knäppte ett par kort så avgör själv om det är rätt spår.
Prydnadskålen har väl egentligen gjort sitt men det är ju inte så lätt att byta ut den nu. Sen är det två små vaktelbär, två vita ljung samt en halvstor en.
Artbestämningslappen är borta men syrran skrev att det nog var en Zygopetalum (eller va den nu heter) och det lät ju extremt bekant och den luktar lite Jenka (gammal tuggummisort från när jag var barn).
Knäppte ett par kort så avgör själv om det är rätt spår.
Till sist vill jag slänga in ett vintrigt kort på min välkomstkorg.
Såhär ser den ut nu!
Nobeldagen!
Sitter och insuper inspiration från Nobelmiddagen på tv. Tittar på klänningar, håruppsättningar, smycken och blommor.
Det har varit en hektisk vecka.
Jag har i alla fall äntligen färdigställt den traditionella lingonriskkransen enligt önskemål.
Eventuellt om tid och inspiration infinner sig så kanske jag kommer att utsmycka den.
Höstkransen jag hade gjort och som hängde på dörren innan lingonriskransen var jag lite smått förälskad i. Jag var väldigt nöjd med den! Tyvärr var ju inte småfåglarna så glada i fåglarna jag hade på kransen så de hade hackat sönder dom :-( Men jag visste ju sedan innan att sånt förekommer så det var ju bara att ta den förlusten. Naturen råder man ju inte över ;-)
Stenigt värre men snyggt! ;-)
Jag har faktiskt (kanske lite väl tidigt då) gjort en julgrupp till mig själv också under den gågna veckan.
I år fick den gå i vitt och silver!
Det har varit en hektisk vecka.
Jag har i alla fall äntligen färdigställt den traditionella lingonriskkransen enligt önskemål.
Eventuellt om tid och inspiration infinner sig så kanske jag kommer att utsmycka den.
Höstkransen jag hade gjort och som hängde på dörren innan lingonriskransen var jag lite smått förälskad i. Jag var väldigt nöjd med den! Tyvärr var ju inte småfåglarna så glada i fåglarna jag hade på kransen så de hade hackat sönder dom :-( Men jag visste ju sedan innan att sånt förekommer så det var ju bara att ta den förlusten. Naturen råder man ju inte över ;-)
Under veckan som gått har vi äntligen också fått trappen omklädd med ny matta. Vi är jättenöjda. Den som satt där innan var väl från ca 40-talet så det var verkligen skönt att få en ny!
Jag har faktiskt (kanske lite väl tidigt då) gjort en julgrupp till mig själv också under den gågna veckan.
I år fick den gå i vitt och silver!
Det döljer sig en julros längst bak, sedan en jul-en, en echivera och en slags mini-saint paula.
Den är finare i verkligheten än på bilden tycker jag.
Nu ska jag återgå till nobelfestligheterna men jag ska försöka att göra ett inlägg till idag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)