tisdag 10 januari 2012

Lo

Här är en Lo som jag småpysslat med lite från och till sista dagarna.
Eventuellt kommer jag att fylla i lite info i de tomma fälten som finns men annars är den klar :-)


lördag 10 december 2011

10:e December

I måndags slog äntligen en av mina 2 orkideer ut. Det är första gången den blommar sedan jag köpte den för i alla fall runt 5år sedan.
Artbestämningslappen är borta men syrran skrev att det nog var en Zygopetalum (eller va den nu heter) och det lät ju extremt bekant och den luktar lite Jenka (gammal tuggummisort från när jag var barn).
Knäppte ett par kort så avgör själv om det är rätt spår.


Till sist vill jag slänga in ett vintrigt kort på min välkomstkorg.
Såhär ser den ut nu!

Prydnadskålen har väl egentligen gjort sitt men det är ju inte så lätt att byta ut den nu. Sen är det två små vaktelbär, två vita ljung samt en halvstor en.

Nobeldagen!

Sitter och insuper inspiration från Nobelmiddagen på tv. Tittar på klänningar, håruppsättningar, smycken och blommor.
Det har varit en hektisk vecka.
Jag har i alla fall äntligen färdigställt den traditionella lingonriskkransen enligt önskemål.
Eventuellt om tid och inspiration infinner sig så kanske jag kommer att utsmycka den.

Höstkransen jag hade gjort och som hängde på dörren innan lingonriskransen var jag lite smått förälskad i. Jag var väldigt nöjd med den! Tyvärr var ju inte småfåglarna så glada i fåglarna jag hade på kransen så de hade hackat sönder dom :-( Men jag visste ju sedan innan att sånt förekommer så det var ju bara att ta den förlusten. Naturen råder man ju inte över ;-)


Under veckan som gått har vi äntligen också fått trappen omklädd med ny matta. Vi är jättenöjda. Den som satt där innan var väl från ca 40-talet så det var verkligen skönt att få en ny!

Stenigt värre men snyggt! ;-)

Jag har faktiskt (kanske lite väl tidigt då) gjort en julgrupp till mig själv också under den gågna veckan.
I år fick den gå i vitt och silver!

Det döljer sig en julros längst bak, sedan en jul-en, en echivera och en slags mini-saint paula.
Den är finare i verkligheten än på bilden tycker jag.

Nu ska jag återgå till nobelfestligheterna men jag ska försöka att göra ett inlägg till idag.

torsdag 1 december 2011

Julkort

Tiden har bara flugit iväg och helt plötsligt står vi nu inför julen (snart).
Några julkort har jag hunnit göra, men jag hoppas att det ska hinna bli många fler! ;-)





Riktigt dålig bildkvalite tyvärr och glittret syns inte på någon av bilderna, men ändå ;-)

lördag 14 maj 2011

Små nya läckerbitar...


Den lilla glaskupan med fat och dekoration köpte jag till mig själv i födelsedagspresent på 0054 eller vad butiken nu heter i Karlstad. 129:- + dekorationen inuti kupan (en ljusmanchett med vita rosor) 29:-



 Jag bara älskar den här krukan!! Det är fler små blommor runt om både lila o rosa i krukan sitter en Streptocarpus. Allt köpt på Greeks handelsträdgård. Krukan 125:- o växten 52:- eller 54:- minns inte riktigt.


 Den här ganska stora korgen har jag haft ett tag nu men ville inte visa den förrän Penseerna växt till sig lite i. Den ser lite sned ut men det är bara kameran som luras.
Hela ställningen med korg är köpt på min favoritaffär Greeks i Filipstad. Kan hända att jag köpte den sista men 375:- kostade den i alla fall.



Jag visade ju för ett tag sedan en Amaryllis som hade skjutit knopp helt plötsligt. Jag fick aldrig tid att visa när den kom i blom men den visade sig i alla fall vara vit (nu har jag märkt upp den med en sticks) och döm om min förvåning när den nu skjutit en andra knopp som snart ska till att blomma.
Detta är andra gången som jag fått en Amaryllis att blomma om förra gången var det en röd som blommade mitt under förra sommaren när jag planterat ut den tillsammans med mina pelargoner på balkongen.
Jag har verkligen fattat det där med att de behöver en liten köldknäpp för att driva fram blomningen men det verkar vara lite knepigt så jag kommer nog att fortsätta att sköta dem ungefär som andra krukväxter + lite ideförvaring och sen hoppas på att de kommer med fler överraskningar i framtiden.

Litet Arrangemang...

Här kommer en bild på ett litet arrangemang som jag gjorde i torsdags.
Arrangemanget har jag tänkt att ge bort till en jättego och trevlig tjejkompis när jag träffar henne härnäst.
Växten som sitter i heter Nemesia och kostar 18:-. "Sticksen" (pinnen men fjärilen) på kostar 20:-. Den lilla gråa korgen men plastad insida kostar 25:- .
Allt Material kommer från Greeks Handelsträdgård i Filipstad.
Sisal (trasslet) finns att köpa i diverse blomsterhandlar och varuhus t.ex blomsterlandet och Plantagen bara för att nämna ett par.