måndag 2 september 2013

Traktortårta


Det är ju inte nån av mina snyggare alster, men sonen var nöjd iaf och det är ju huvudsaken. Jag hade varken tiden eller ljuset på min sida den här gången så det var ju inte så konstigt att tårtan ser ut som den gör.

torsdag 15 augusti 2013

Meckartårta



Ja, en hylsnyckel, muttrar och oljespill på en tårta. Jag har aldrig sett det på en tårta förr, det var riktigt kul att göra.
Ringrostig som jag var idag så rev jag sönder en liten bit på kanten och blev därför tvungen att täcka med rosor och blad, men det fick då det bli ett helt halvvarv.
Jag hade helst varit utan rosorna och bladen men nöden har ju ingen lag.

Födelsedagstårta a´la Leffe




När jag fick förfrågan om att göra en 40-årstårta så kände jag att jag ville ta i lite mer än vanligt och gjorde därför en 2-våningstårta. Jag hade själv hellre haft andra blommor på tårtan än rosor men beställaren ville ha rosor så då blev det ju självklart rosor på tårtan.
Papegojtårta blev det pga att Åsa som skulle få tårtan har just en blå/gul papegoja som heter Leffe :-)

söndag 9 juni 2013

Stresstårtor och några kort från gågna veckan

Förra fredagen (sista maj) så packade jag och städade för fullt för vi skulle åka ner till Småland och hälsa på min mans familj. Fast givetvis skulle vi ju ha med oss en tårta ner eftersom det ju både varit mors dag och svärmor precis fyllt år. Sen fyllde min mammas "gubbe" år under helgen också så jag var tvungen att stressa ihop ytterligare en tårta  mitt uppe i allt.
Här kommer bilder på "stresstårtorna":



Några kort fick jag också ihop under den gågna veckan o de kommer här:







Tårtor och kort från 5:e Juni

Under veckan som gick fyllde min förra chef år och samma dag fyllde även ett av hennes barnbarn år. Givetvis skulle de ha en varsin tårta!
Barnbarnet önskade sig en gräddtårta med jordgubbar medans jag fick helt fria händer med att göra en marsipantårta till chefen.
Jag passade på att för första gången färga marsipanen och kavla ut den själv. Jag tyckte att det var kul att prova på att göra en marmorerad tårta vilket uppskattades mycket och jag fick direkt beställning på 2 nya tårtor när bilden kom ut.
Här kommer den marmorerade tårtan:
Givetvis kunde jag inte hålla mig från att scrappa ett kort också så här kommer det:

Sist men inte minst, en helt vanligt gräddtårta med jordgubbar. Visst får man sommarkänslor?!?

Födelsedagstårta till fiskedrottning

Förra veckan bestod av inte mindre än 6st tårtjobb. 2st tårtor vi 3 olika tillfällen och däremellan hade jag fullt upp med kortmakeriet och familjen.
Just nu sitter jag och känner att det retar lite i halsen och jag undrar om jag håller på att bli förkyld.
Jag delar upp tårtorna på några olika blogginlägg för annars blir det så långt och tråkigt.
Jag börjar med den mest avancerade och roliga tårtan som jag gjorde till min faster som fyllde år i fredags.









Som sagt, det var en jättekul tårta att göra. Det var första gången jag gjort en människa och jag tycker att det gick riktigt bra :-)

lördag 1 juni 2013

Gräddtårtssäsong...

En mindre snygg och lyckad gräddtårta + att det saknas 3 rosor med blad på bilden som sattes på sedan.


En helt vanligt jordgubbstårta med lite riven choklad längs kanten.