måndag 9 januari 2012
lördag 10 december 2011
10:e December
I måndags slog äntligen en av mina 2 orkideer ut. Det är första gången den blommar sedan jag köpte den för i alla fall runt 5år sedan.
Artbestämningslappen är borta men syrran skrev att det nog var en Zygopetalum (eller va den nu heter) och det lät ju extremt bekant och den luktar lite Jenka (gammal tuggummisort från när jag var barn).
Knäppte ett par kort så avgör själv om det är rätt spår.
Prydnadskålen har väl egentligen gjort sitt men det är ju inte så lätt att byta ut den nu. Sen är det två små vaktelbär, två vita ljung samt en halvstor en.
Artbestämningslappen är borta men syrran skrev att det nog var en Zygopetalum (eller va den nu heter) och det lät ju extremt bekant och den luktar lite Jenka (gammal tuggummisort från när jag var barn).
Knäppte ett par kort så avgör själv om det är rätt spår.
Till sist vill jag slänga in ett vintrigt kort på min välkomstkorg.
Såhär ser den ut nu!
Nobeldagen!
Sitter och insuper inspiration från Nobelmiddagen på tv. Tittar på klänningar, håruppsättningar, smycken och blommor.
Det har varit en hektisk vecka.
Jag har i alla fall äntligen färdigställt den traditionella lingonriskkransen enligt önskemål.
Eventuellt om tid och inspiration infinner sig så kanske jag kommer att utsmycka den.
Höstkransen jag hade gjort och som hängde på dörren innan lingonriskransen var jag lite smått förälskad i. Jag var väldigt nöjd med den! Tyvärr var ju inte småfåglarna så glada i fåglarna jag hade på kransen så de hade hackat sönder dom :-( Men jag visste ju sedan innan att sånt förekommer så det var ju bara att ta den förlusten. Naturen råder man ju inte över ;-)
Stenigt värre men snyggt! ;-)
Jag har faktiskt (kanske lite väl tidigt då) gjort en julgrupp till mig själv också under den gågna veckan.
I år fick den gå i vitt och silver!
Det har varit en hektisk vecka.
Jag har i alla fall äntligen färdigställt den traditionella lingonriskkransen enligt önskemål.
Eventuellt om tid och inspiration infinner sig så kanske jag kommer att utsmycka den.
Höstkransen jag hade gjort och som hängde på dörren innan lingonriskransen var jag lite smått förälskad i. Jag var väldigt nöjd med den! Tyvärr var ju inte småfåglarna så glada i fåglarna jag hade på kransen så de hade hackat sönder dom :-( Men jag visste ju sedan innan att sånt förekommer så det var ju bara att ta den förlusten. Naturen råder man ju inte över ;-)
Under veckan som gått har vi äntligen också fått trappen omklädd med ny matta. Vi är jättenöjda. Den som satt där innan var väl från ca 40-talet så det var verkligen skönt att få en ny!
Jag har faktiskt (kanske lite väl tidigt då) gjort en julgrupp till mig själv också under den gågna veckan.
I år fick den gå i vitt och silver!
Det döljer sig en julros längst bak, sedan en jul-en, en echivera och en slags mini-saint paula.
Den är finare i verkligheten än på bilden tycker jag.
Nu ska jag återgå till nobelfestligheterna men jag ska försöka att göra ett inlägg till idag.
torsdag 1 december 2011
Julkort
Tiden har bara flugit iväg och helt plötsligt står vi nu inför julen (snart).
Några julkort har jag hunnit göra, men jag hoppas att det ska hinna bli många fler! ;-)
Riktigt dålig bildkvalite tyvärr och glittret syns inte på någon av bilderna, men ändå ;-)
Några julkort har jag hunnit göra, men jag hoppas att det ska hinna bli många fler! ;-)
Riktigt dålig bildkvalite tyvärr och glittret syns inte på någon av bilderna, men ändå ;-)
lördag 14 maj 2011
Små nya läckerbitar...
Den lilla glaskupan med fat och dekoration köpte jag till mig själv i födelsedagspresent på 0054 eller vad butiken nu heter i Karlstad. 129:- + dekorationen inuti kupan (en ljusmanchett med vita rosor) 29:-
Jag bara älskar den här krukan!! Det är fler små blommor runt om både lila o rosa i krukan sitter en Streptocarpus. Allt köpt på Greeks handelsträdgård. Krukan 125:- o växten 52:- eller 54:- minns inte riktigt.
Den här ganska stora korgen har jag haft ett tag nu men ville inte visa den förrän Penseerna växt till sig lite i. Den ser lite sned ut men det är bara kameran som luras.
Hela ställningen med korg är köpt på min favoritaffär Greeks i Filipstad. Kan hända att jag köpte den sista men 375:- kostade den i alla fall.
Jag visade ju för ett tag sedan en Amaryllis som hade skjutit knopp helt plötsligt. Jag fick aldrig tid att visa när den kom i blom men den visade sig i alla fall vara vit (nu har jag märkt upp den med en sticks) och döm om min förvåning när den nu skjutit en andra knopp som snart ska till att blomma.
Detta är andra gången som jag fått en Amaryllis att blomma om förra gången var det en röd som blommade mitt under förra sommaren när jag planterat ut den tillsammans med mina pelargoner på balkongen.
Jag har verkligen fattat det där med att de behöver en liten köldknäpp för att driva fram blomningen men det verkar vara lite knepigt så jag kommer nog att fortsätta att sköta dem ungefär som andra krukväxter + lite ideförvaring och sen hoppas på att de kommer med fler överraskningar i framtiden.
Litet Arrangemang...
Här kommer en bild på ett litet arrangemang som jag gjorde i torsdags.
Arrangemanget har jag tänkt att ge bort till en jättego och trevlig tjejkompis när jag träffar henne härnäst.
Arrangemanget har jag tänkt att ge bort till en jättego och trevlig tjejkompis när jag träffar henne härnäst.
Växten som sitter i heter Nemesia och kostar 18:-. "Sticksen" (pinnen men fjärilen) på kostar 20:-. Den lilla gråa korgen men plastad insida kostar 25:- .
Allt Material kommer från Greeks Handelsträdgård i Filipstad.
Sisal (trasslet) finns att köpa i diverse blomsterhandlar och varuhus t.ex blomsterlandet och Plantagen bara för att nämna ett par.
Lördag 14/5 2011 : Eurovision-final ikväll!
Det var länge sen sist men just nu händer så mycket. Gör det förresten inte alltid det när man har barn?
;-)
Ikväll ska jag såklart titta på finalen, hoppas att det går bra för Sverige men jag anar ganska tuff konkurrens från bl.a Irland. Jag gillar det Irländska bidraget (Jedward-Lipstick), första 2 gångerna jag hörde det tyckte jag att det var skit men när jag såg dem i semifinalen och de levererade en riktig show med så himla mycket energi jaaa då började jag helt plötsligt gilla dom.
Hoppas ändå att det går bra för Saade, allt hänger ju på vad folket och juryn vill ha i slutändan och det kan åtminstone inte jag förutspå.
Under sista veckan har jag förutom följt all eurovision på tvn och i media, pysslat med att iordningsställa en odlingsplats åt vår lilla familj i trädgården. Jag har grävt, lagt marktäckduk, placerat ut 2 pallkragar som vi fyllt med kompostjord och planteringsjord. Igår var det så äntligen dags att så. Jag använde mig av mina gamla fröer som jag haft i runt 5år så det ska bli kul att se vad som kommer att komma upp. Jag sådde lite klint, lin, ringblommor (som jag har för mig går att äta), sallad, lila och orange morötter, lite betor (bl.a polkabetor) sen täckte jag allt med fiberduk.
Jag har också börjat rensa en annan bit av odlingsplätten där jag tänkte sätta några potatisar.
Jag var o köpte sättpotatis idag men eftersom mina favoriter inte finns att köpa som sättpotatis fick det bli Rocket istället, en vit fast och mycket tidig potatis. Hoppas att det kommer att bli några små potatisar i alla fall så barnen får se att man kan odla potatis själv, som man själv fick göra när man växte upp.
Idag har jag tagit mig tid till att pyssla ett födelsedagskort till en arbetskamrat och jag tror att jag blev ganska nöjd faktiskt.
Arbetskamraten kallas även för "Myran" därav myrorna längst ner på kortet.
;-)
Ikväll ska jag såklart titta på finalen, hoppas att det går bra för Sverige men jag anar ganska tuff konkurrens från bl.a Irland. Jag gillar det Irländska bidraget (Jedward-Lipstick), första 2 gångerna jag hörde det tyckte jag att det var skit men när jag såg dem i semifinalen och de levererade en riktig show med så himla mycket energi jaaa då började jag helt plötsligt gilla dom.
Hoppas ändå att det går bra för Saade, allt hänger ju på vad folket och juryn vill ha i slutändan och det kan åtminstone inte jag förutspå.
Under sista veckan har jag förutom följt all eurovision på tvn och i media, pysslat med att iordningsställa en odlingsplats åt vår lilla familj i trädgården. Jag har grävt, lagt marktäckduk, placerat ut 2 pallkragar som vi fyllt med kompostjord och planteringsjord. Igår var det så äntligen dags att så. Jag använde mig av mina gamla fröer som jag haft i runt 5år så det ska bli kul att se vad som kommer att komma upp. Jag sådde lite klint, lin, ringblommor (som jag har för mig går att äta), sallad, lila och orange morötter, lite betor (bl.a polkabetor) sen täckte jag allt med fiberduk.
Jag har också börjat rensa en annan bit av odlingsplätten där jag tänkte sätta några potatisar.
Jag var o köpte sättpotatis idag men eftersom mina favoriter inte finns att köpa som sättpotatis fick det bli Rocket istället, en vit fast och mycket tidig potatis. Hoppas att det kommer att bli några små potatisar i alla fall så barnen får se att man kan odla potatis själv, som man själv fick göra när man växte upp.
Idag har jag tagit mig tid till att pyssla ett födelsedagskort till en arbetskamrat och jag tror att jag blev ganska nöjd faktiskt.
Arbetskamraten kallas även för "Myran" därav myrorna längst ner på kortet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)