Tiden har bara flugit iväg och helt plötsligt står vi nu inför julen (snart).
Några julkort har jag hunnit göra, men jag hoppas att det ska hinna bli många fler! ;-)
Riktigt dålig bildkvalite tyvärr och glittret syns inte på någon av bilderna, men ändå ;-)
torsdag 1 december 2011
lördag 14 maj 2011
Små nya läckerbitar...
Den lilla glaskupan med fat och dekoration köpte jag till mig själv i födelsedagspresent på 0054 eller vad butiken nu heter i Karlstad. 129:- + dekorationen inuti kupan (en ljusmanchett med vita rosor) 29:-
Jag bara älskar den här krukan!! Det är fler små blommor runt om både lila o rosa i krukan sitter en Streptocarpus. Allt köpt på Greeks handelsträdgård. Krukan 125:- o växten 52:- eller 54:- minns inte riktigt.
Den här ganska stora korgen har jag haft ett tag nu men ville inte visa den förrän Penseerna växt till sig lite i. Den ser lite sned ut men det är bara kameran som luras.
Hela ställningen med korg är köpt på min favoritaffär Greeks i Filipstad. Kan hända att jag köpte den sista men 375:- kostade den i alla fall.
Jag visade ju för ett tag sedan en Amaryllis som hade skjutit knopp helt plötsligt. Jag fick aldrig tid att visa när den kom i blom men den visade sig i alla fall vara vit (nu har jag märkt upp den med en sticks) och döm om min förvåning när den nu skjutit en andra knopp som snart ska till att blomma.
Detta är andra gången som jag fått en Amaryllis att blomma om förra gången var det en röd som blommade mitt under förra sommaren när jag planterat ut den tillsammans med mina pelargoner på balkongen.
Jag har verkligen fattat det där med att de behöver en liten köldknäpp för att driva fram blomningen men det verkar vara lite knepigt så jag kommer nog att fortsätta att sköta dem ungefär som andra krukväxter + lite ideförvaring och sen hoppas på att de kommer med fler överraskningar i framtiden.
Litet Arrangemang...
Här kommer en bild på ett litet arrangemang som jag gjorde i torsdags.
Arrangemanget har jag tänkt att ge bort till en jättego och trevlig tjejkompis när jag träffar henne härnäst.
Arrangemanget har jag tänkt att ge bort till en jättego och trevlig tjejkompis när jag träffar henne härnäst.
Växten som sitter i heter Nemesia och kostar 18:-. "Sticksen" (pinnen men fjärilen) på kostar 20:-. Den lilla gråa korgen men plastad insida kostar 25:- .
Allt Material kommer från Greeks Handelsträdgård i Filipstad.
Sisal (trasslet) finns att köpa i diverse blomsterhandlar och varuhus t.ex blomsterlandet och Plantagen bara för att nämna ett par.
Lördag 14/5 2011 : Eurovision-final ikväll!
Det var länge sen sist men just nu händer så mycket. Gör det förresten inte alltid det när man har barn?
;-)
Ikväll ska jag såklart titta på finalen, hoppas att det går bra för Sverige men jag anar ganska tuff konkurrens från bl.a Irland. Jag gillar det Irländska bidraget (Jedward-Lipstick), första 2 gångerna jag hörde det tyckte jag att det var skit men när jag såg dem i semifinalen och de levererade en riktig show med så himla mycket energi jaaa då började jag helt plötsligt gilla dom.
Hoppas ändå att det går bra för Saade, allt hänger ju på vad folket och juryn vill ha i slutändan och det kan åtminstone inte jag förutspå.
Under sista veckan har jag förutom följt all eurovision på tvn och i media, pysslat med att iordningsställa en odlingsplats åt vår lilla familj i trädgården. Jag har grävt, lagt marktäckduk, placerat ut 2 pallkragar som vi fyllt med kompostjord och planteringsjord. Igår var det så äntligen dags att så. Jag använde mig av mina gamla fröer som jag haft i runt 5år så det ska bli kul att se vad som kommer att komma upp. Jag sådde lite klint, lin, ringblommor (som jag har för mig går att äta), sallad, lila och orange morötter, lite betor (bl.a polkabetor) sen täckte jag allt med fiberduk.
Jag har också börjat rensa en annan bit av odlingsplätten där jag tänkte sätta några potatisar.
Jag var o köpte sättpotatis idag men eftersom mina favoriter inte finns att köpa som sättpotatis fick det bli Rocket istället, en vit fast och mycket tidig potatis. Hoppas att det kommer att bli några små potatisar i alla fall så barnen får se att man kan odla potatis själv, som man själv fick göra när man växte upp.
Idag har jag tagit mig tid till att pyssla ett födelsedagskort till en arbetskamrat och jag tror att jag blev ganska nöjd faktiskt.
Arbetskamraten kallas även för "Myran" därav myrorna längst ner på kortet.
;-)
Ikväll ska jag såklart titta på finalen, hoppas att det går bra för Sverige men jag anar ganska tuff konkurrens från bl.a Irland. Jag gillar det Irländska bidraget (Jedward-Lipstick), första 2 gångerna jag hörde det tyckte jag att det var skit men när jag såg dem i semifinalen och de levererade en riktig show med så himla mycket energi jaaa då började jag helt plötsligt gilla dom.
Hoppas ändå att det går bra för Saade, allt hänger ju på vad folket och juryn vill ha i slutändan och det kan åtminstone inte jag förutspå.
Under sista veckan har jag förutom följt all eurovision på tvn och i media, pysslat med att iordningsställa en odlingsplats åt vår lilla familj i trädgården. Jag har grävt, lagt marktäckduk, placerat ut 2 pallkragar som vi fyllt med kompostjord och planteringsjord. Igår var det så äntligen dags att så. Jag använde mig av mina gamla fröer som jag haft i runt 5år så det ska bli kul att se vad som kommer att komma upp. Jag sådde lite klint, lin, ringblommor (som jag har för mig går att äta), sallad, lila och orange morötter, lite betor (bl.a polkabetor) sen täckte jag allt med fiberduk.
Jag har också börjat rensa en annan bit av odlingsplätten där jag tänkte sätta några potatisar.
Jag var o köpte sättpotatis idag men eftersom mina favoriter inte finns att köpa som sättpotatis fick det bli Rocket istället, en vit fast och mycket tidig potatis. Hoppas att det kommer att bli några små potatisar i alla fall så barnen får se att man kan odla potatis själv, som man själv fick göra när man växte upp.
Idag har jag tagit mig tid till att pyssla ett födelsedagskort till en arbetskamrat och jag tror att jag blev ganska nöjd faktiskt.
Arbetskamraten kallas även för "Myran" därav myrorna längst ner på kortet.
fredag 8 april 2011
3st Lo från förra veckan som jag glömt lägga ut.
Hittade en bunt med papper som redan var halvfärdiga layouter, aldrig provat pyssla med sådana innan. Det blir ju väldigt mycket enklare och går fortare men eftersom jag inte är så nogrann blir det ju inte så snyggt ändå. Men jag lägger mest ut så andra kan få egna ideer utifrån det jag skapat.
Den sista lo:n med brudbuketten är gjord från ett vanligt papper.
Den sista lo:n med brudbuketten är gjord från ett vanligt papper.
Hemmapyssel...
Sitter och tittar igenom korten min man tog på kungen och prinsen när de var här i onsdags för att besöka wasabröd (wasa är en av våra närmsta grannar), Korten är tagna från ett fönster på andra våningen och min kamera är ju väldigt dålig så tyvärr syns det inte mycket men om jag zoomade så kunde jag iaf se att kungen och prinsen syntes på åtminstone ett kort.
Kungen och prinsen var här för att fira att våran lilla stad fyller 400år i år.
Det var ju synd att jag var tvungen att jobba så jag missade att se kungen live men, men... Lite annat 400års-firande hann vi med men jag får återkomma mer till detta senare.
Barnen har och har haft hög feber ända sen i tisdags kväll och vi har ju inte fått sova på nätterna så för att mentalt ladda lite inför natten så tog jag igår kvälls tag i den vårliga omplanteringen av mina pelargoner (samtidigt som jag försökte hålla ett öga på hockeyn, färjestadfan som man är). Det blev väl iaf ett 20-tal pelargoner som fick lite omvårdnad och kärlek samt att jag planterade 3st pensee´r i den söta lilla grästekoppen som jag köpt på Greeks handelsträdgård här i Filipstad. Tekoppen kostade bara 89kr och för en tedrickare av mina mått så var det självklart att den skulle få pryda balkongen och därmed sprida lite vårglädje :-)
Lite "bebisar" och mitt i bilden skymtar stammen på en pelargon som jag just precis håller på att stamma upp.
Man kan hitta både det ena och det andra när man börjar plocka med blommorna, jag fick mig en fin överraskning när jag upptäckte att amaryllisen här i mitten har skjutit knopp, det ska bli roligt att se vilken sort det är om den nu orkar att blomma ut så småningom. Amaryllisen är flankerad av två pelargoner som tappat sina namnlappar men jag tror att det är vildpelargoner.
Kungen och prinsen var här för att fira att våran lilla stad fyller 400år i år.
Det var ju synd att jag var tvungen att jobba så jag missade att se kungen live men, men... Lite annat 400års-firande hann vi med men jag får återkomma mer till detta senare.
Barnen har och har haft hög feber ända sen i tisdags kväll och vi har ju inte fått sova på nätterna så för att mentalt ladda lite inför natten så tog jag igår kvälls tag i den vårliga omplanteringen av mina pelargoner (samtidigt som jag försökte hålla ett öga på hockeyn, färjestadfan som man är). Det blev väl iaf ett 20-tal pelargoner som fick lite omvårdnad och kärlek samt att jag planterade 3st pensee´r i den söta lilla grästekoppen som jag köpt på Greeks handelsträdgård här i Filipstad. Tekoppen kostade bara 89kr och för en tedrickare av mina mått så var det självklart att den skulle få pryda balkongen och därmed sprida lite vårglädje :-)
Lite "bebisar" och mitt i bilden skymtar stammen på en pelargon som jag just precis håller på att stamma upp.
Man kan hitta både det ena och det andra när man börjar plocka med blommorna, jag fick mig en fin överraskning när jag upptäckte att amaryllisen här i mitten har skjutit knopp, det ska bli roligt att se vilken sort det är om den nu orkar att blomma ut så småningom. Amaryllisen är flankerad av två pelargoner som tappat sina namnlappar men jag tror att det är vildpelargoner.
lördag 2 april 2011
Herbert har gått i pension!
Min älskade Bukowski-igelkott Herbert har slutligen givit upp på att hålla fast vid min nyckelknippa. Han har troget hängt med i år efter år trots att han tappade ett ben redan för ett par år sedan så har han hängt kvar.
Lite sorgligt känns det men nu har han fått hedersplats i bokhyllan istället. Jag hoppas att han får en fin pension där och att den nya lilla hunden som hänger på knippan nu istället orkar hänga med tills det dyker upp någon ny Bukowskifigur som kan stå ut med mig i några år (förhoppningsvis iaf). <3
Bordet är köpt på IKEA för ca 2-3 år sedan, den höga trådlyktan har jag "ärvt" för ca 5år sedan o den är troligen från Karlskronatrakten, Den lilla lyktan tror jag att jag inhandlade på loppis för ett par kronor för några år sedan.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)